Ταξιδιωτικές πληροφορίες

Διαβατήρια

ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΟΥ

Όλα όσα θα πρέπει να γνωρίζετε, πριν την κατάθεση του αιτήματος για έκδοση διαβατηρίου.

Ο ενδιαφερόμενος, που επιθυμεί να εφοδιαστεί με διαβατήριο, προσέρχεται αυτοπρόσωπα στο γραφείο διαβατηρίων του τόπου κατοικίας του και καταθέτει αίτηση – υπεύθυνη δήλωση, η οποία εκτυπώνεται μετά την καταχώρηση των στοιχείων του, σε ηλεκτρονική φόρμα από την υπηρεσία παραλαβής, αφού προηγουμένως την ελέγξει και εν συνεχεία την υπογράψει, επιβεβαιώνοντας με αυτό τον τρόπο το περιεχόμενό της. Παράλληλα υποβάλλει τα κατά περίπτωση προβλεπόμενα δικαιολογητικά. Εφ’ όσον στο πρόσωπό του συντρέχουν σοβαροί λόγοι υγείας, που καθιστούν αδύνατη ή δυσχεραίνουν ουσιωδώς την μετακίνησή του και αποδεικνύονται με ιατρικό πιστοποιητικό κρατικού νοσοκομείου, για την παραλαβή των δικαιολογητικών μεταβαίνει στον ενδιαφερόμενο υπάλληλος της υπηρεσίας. Έλληνες που διαμένουν μόνιμα στο εξωτερικό ή βρίσκονται εκεί για συγκεκριμένους λόγους και είναι για ορισμένο χρονικό διάστημα στην Ελλάδα, δύνανται να υποβάλλουν τα δικαιολογητικά κατ’ εξαίρεση και στα γραφεία διαβατηρίων των τόπων προσωρινής διαμονής των στην χώρα.

Ανάλογα, εάν πρόκειται για αρχική έκδοση, ανανέωση, αντικατάσταση, ή απώλεια – κλοπή, κατατίθεται το αντίστοιχα εκτυπωθέν έντυπο αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης. Συγκεκριμένα, εφ’ όσον πρόκειται για άτομο που εκδίδει πρώτη φορά διαβατήριο από την Ελληνική Αστυνομία, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3103/2003, καταθέτει έντυπο αίτησης με κωδικό Ε1α. Έστω υπόψη ότι, και εάν ακόμη κατέχει παλαιό διαβατήριο, εκδοθέν από Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση – Επαρχείο – Προξενείο, σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 417/93, το αίτημά του για έκδοση διαβατηρίου αντιμετωπίζεται ως νέο και ως εκ τούτου υποβάλλεται έντυπο αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης Ε1α.

Εάν έχει εκδοθεί στο παρελθόν διαβατήριο από την ΕΛ.ΑΣ. με τις διατάξεις του Ν. 3103/2003, το οποίο όμως έχει λήξει ή πρόκειται να παύσει η ισχύς του εντός δώδεκα (12) μηνών από της υποβολής του αιτήματος, κατατίθεται έντυπο αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης Ε2α.

Εάν πρόκειται για αντικατάσταση ήδη υπάρχοντος διαβατηρίου, που εκδόθηκε από την Ελληνική Αστυνομία, κατατίθεται έντυπο αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης Ε3α.

Τέλος εάν έχει προηγηθεί κλοπή ή απώλεια διαβατηρίου, που εκδόθηκε από την Ελληνική Αστυνομία και ζητείται η έκδοση νέου, κατατίθεται το έντυπο αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης με κωδικό Ε4α.

Στις περιπτώσεις των κλοπών – απωλειών, τα στοιχεία της αίτησης που αφορούν τον αριθμό του παλαιού διαβατηρίου και την ημερομηνία λήξης, συμπληρώνονται από τα γραφεία διαβατηρίων.

 

 

 

 

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΩΝ ΚΑΤΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ

1. Δικαιολογητικά που χρειάζονται οι ενήλικες για την έκδοση διαβατηρίου

 

Αίτηση έκδοσης διαβατηρίου που εκτυπώνεται στα Γραφεία Υποδοχής Αιτημάτων και στην οποία είναι ενσωματωμένη υπεύθυνη δήλωση όπου ο ενδιαφερόμενος αναφέρει:

  • Αν έχει καταδικαστεί τελεσίδικα για πλαστογραφία, πλαστογραφία πιστοποιητικών, υπεξαγωγή εγγράφων, ψευδή ανωμοτί κατάθεση ή ψευδή δήλωση, εφόσον τα αδικήματα αυτά αφορούν την έκδοση, τη χρήση ή την απώλεια ή κλοπή διαβατηρίου.
  • Αν έχει καταδικαστεί τελεσίδικα για αρπαγή, εμπόριο δούλων, εμπορία ανθρώπων, αρπαγή ανηλίκων, ακούσια απαγωγή, σωματεμπορία ή διακίνηση λαθρομεταναστών.
  • Αν έχει ασκηθεί σε βάρος του ποινική δίωξη ή έχει παραπεμφθεί σε δίκη για τα παραπάνω αδικήματα.
  • Αν έχει κηρυχθεί ανυπότακτος ή λιποτάκτης.
  • Αν είναι ανυπότακτος εξωτερικού.
  • Αν εκκρεμεί σε βάρος του απαγόρευση εξόδου από τη χώρα.
  • Αν διαμένει μόνιμα στην αναγραφείσα διεύθυνση κατοικίας και εάν έχει εκδοθεί στο όνομά του διαβατήριο, σύμφωνα με τις διατάξεις Ν. 3103/2003 από την ΕΛ.ΑΣ., το οποίο απωλέσθη, εκλάπη ή ζητείται η ανανέωση ή αντικατάστασή του.

Μια πρόσφατη (τελευταίου μήνα) έγχρωμη φωτογραφία 4×6 εκ. συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών.

Παράβολα είσπραξης εσόδων.

Παράβολο χαρτοσήμου:

  • Για διαβατήριο πενταετούς διάρκειας παράβολο ονομαστικής αξίας 22 ευρώ + 20% ΟΓΑ = συνολική αξία 26,40 ευρώ (άνω των 14 ετών).
  • Για διαβατήριο διάρκειας 13 μηνών, παράβολο ονομαστικής αξίας 9 ευρώ + 20% ΟΓΑ = συνολική αξία 10,80 ευρώ.
  • Για διαβατήριο διάρκειας 8 μηνών, παράβολο ονομαστικής αξίας 4,5 ευρώ + 20% ΟΓΑ = συνολική αξία 5,40  ευρώ.
  • Για διαβατήριο διάρκειας 3 μηνών, παράβολο ονομαστικής αξίας 4,5 ευρώ + 20% ΟΓΑ = συνολική αξία 5,40  ευρώ.

Παράβολο Δημοσίου για τέλη εντύπου βιβλιαρίου: 53,00 ευρώ.

Παράβολο Δημοσίου για ταχυδρομικά τέλη:    5,00 ευρώ.

Αντί για παράβολα δύναται να κατατίθενται διπλότυπα είσπραξης από τις Δ.Ο.Υ., στα οποία θα εμπεριέχονται όλα τα ανωτέρω ποσά.

Φωτοαντίγραφο δύο όψεων του δελτίου αστυνομικής ταυτότητας.

Σε περίπτωση που ο αιτών είναι μόνιμος κάτοικος εξωτερικού και δεν έχει Ελληνικό Δελτίο Ταυτότητας, υποβάλλει πιστοποιητικό γέννησης ήοικογενειακής κατάστασης (τελευταίου εξαμήνου).

2. Δικαιολογητικά σε περίπτωση ανανέωσης ή αντικατάστασης διαβατηρίου

Κατατίθενται τα ίδια δικαιολογητικά, με την περίπτωση 1, προσκομίζοντας και το παλαιό διαβατήριο.

3. Δικαιολογητικά σε περίπτωση κλοπής ή απώλειας διαβατηρίου

 

Σε περίπτωση έκδοσης νέου διαβατηρίου λόγω κλοπής ή απώλειας, υποβάλλονται τα ίδια δικαιολογητικά με την περίπτωση 1 και επιπλέον αυτών, πρόσφατη βεβαίωση Ελληνικής Αρχής (Αστυνομικής ή Προξενικής) στην οποία δηλώθηκε η κλοπή ή η απώλεια, στην οποία αναφέρεται το αποτέλεσμα της διενεργηθείσας έρευνας.

4. Δικαιολογητικά που χρειάζονται οι ανήλικοι για την έκδοση διαβατηρίου

 

Αίτηση έκδοσης διαβατηρίου που εκτυπώνεται στα Γραφεία Υποδοχής Αιτημάτων και στην οποία είναι ενσωματωμένη υπεύθυνη δήλωση που περιλαμβάνει τα εξής:

Όταν ο ανήλικος είναι κάτω των 13 ετών, ο ασκών την επιμέλεια πιστοποιεί:

την αναγραφείσα διεύθυνση κατοικίας του ανηλίκου και την έκδοση ή όχι διαβατηρίου, σύμφωνα με τις διατάξεις Ν.3103/2003 από την ΕΛ.ΑΣ., το οποίο απωλέσθη, εκλάπη ή ζητείται η ανανέωση ή αντικατάστασή του.

Όταν ο ανήλικος είναι άνω των 13 ετών, δηλώνει:

  • αν έχει καταδικαστεί τελεσίδικα για πλαστογραφία, πλαστογραφία πιστοποιητικών, υπεξαγωγή εγγράφων, ψευδή ανωμοτί κατάθεση ή ψευδή δήλωση, εφόσον τα αδικήματα αυτά αφορούν την έκδοση, τη χρήση ή την απώλεια ή κλοπή διαβατηρίου.
  • αν έχει ασκηθεί σε βάρος του ποινική δίωξη ή έχει παραπεμφθεί σε δίκη για τα παραπάνω αδικήματα.
  • αν εκκρεμεί σε βάρος του απαγόρευση εξόδου από τη χώρα.
  • αν διαμένει μόνιμα στη αναγραφείσα διεύθυνση κατοικίας και εάν έχει  εκδοθεί στο όνομά του διαβατήριο, σύμφωνα με τις διατάξεις Ν.3103/2003 από την ΕΛ.ΑΣ., το οποίο απωλέσθη, εκλάπη ή ζητείται η ανανέωση ή αντικατάστασή του.

Παράβολα είσπραξης εσόδων.

Παράβολο χαρτοσήμου:

  • Για διαβατήριο πενταετούς διάρκειας παράβολο ονομαστικής αξίας 22 ευρώ + 20% ΟΓΑ = συνολική αξία 26,40 ευρώ (άνω των 14 ετών).
  • Για διαβατήριο τριετούς διάρκειας παράβολο ονομαστικής αξίας 13 ευρώ + 20% ΟΓΑ = συνολική αξία 15,60 ευρώ (έως 14 ετών).
  • Για διαβατήριο διάρκειας 13 μηνών, παράβολο ονομαστικής αξίας 9 ευρώ + 20% ΟΓΑ = συνολική αξία 10,80 ευρώ.
  • Για διαβατήριο διάρκειας 8 μηνών, παράβολο ονομαστικής αξίας 4,5 ευρώ + 20% ΟΓΑ = συνολική αξία 5,40  ευρώ.
  • Για διαβατήριο διάρκειας 3 μηνών, παράβολο ονομαστικής αξίας 4,5 ευρώ + 20% ΟΓΑ = συνολική αξία 5,40  ευρώ.

Παράβολο Δημοσίου για έντυπο βιβλιαρίου ή διπλότυπο: 53,00 ευρώ

Παράβολο Δημοσίου για ταχυδρομικά τέλη ή διπλότυπο:    5,00 ευρώ

Αντί για παράβολα δύναται να κατατίθενται διπλότυπα είσπραξης από τις Δ.Ο.Υ., στα οποία θα εμπεριέχονται όλα τα ανωτέρω ποσά.

Φωτοαντίγραφο δύο όψεων του δελτίου ταυτότητας για όσους έχουν εφοδιαστεί. (Υποχρεωτικός εφοδιασμός για ανηλίκους άνω των 12 ετών).

Πιστοποιητικό γέννησης ή οικογενειακής κατάστασης (τελευταίου εξαμήνου) για τους κάτω των 12 ετών, οι οποίοι δεν έχουν εφοδιαστεί με δελτίο ταυτότητας. Στο πιστοποιητικό επικολλάται πρόσφατη έγχρωμη φωτογραφία του ανήλικου και πραγματοποιείται βεβαίωση ταυτοπροσωπίας από τη δημοτική Αρχή που είναι εγγεγραμμένος ο πολίτης, από οποιαδήποτε αστυνομική Αρχή, καθώς και από τα Κ.Ε.Π. Το πιστοποιητικό αναζητείται αυτεπάγγελτα σύμφωνα με την ΔΙΑΔΠ/Α/18532/06 (ΦΕΚ 1309/Β’) απόφαση Υπουργού ΕΣΔΔΑ.

Μια πρόσφατη (τελευταίου μήνα) έγχρωμη φωτογραφία 4×6 εκ. συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών.

Τα ως άνω δικαιολογητικά κατατίθενται από τους γονείς παρουσία του ανηλίκου και υπογράφονται από αυτούς και τον άνω των 12 ετών ανήλικο.  Εάν παρίσταται μόνον ο ένας γονέας, απαιτείται η έγγραφη συναίνεση του άλλου, με θεωρημένο το ιδιόχειρο της υπογραφής του.

Όταν δεν δύνανται να παραστούν οι ασκούντες την επιμέλεια, για λόγους ανωτέρας βίας, παρίσταται οποιοσδήποτε συγγενής του ανηλίκου, ο οποίος εξουσιοδοτείται σχετικά από τον ένα γονέα, υποβάλλοντας και την έγγραφη συναίνεση του άλλου.

Το ιδιόχειρο της υπογραφής των γονέων βεβαιώνεται κατά τα ανωτέρω. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η παροχή της ως άνω εξουσιοδότησης ούτε της έγγραφης συναίνεσης, απαιτείται ο διορισμός επιτρόπου και τα δικαιολογητικά κατατίθενται από τα προβλεπόμενα στα άρθρα 1601 και 1602 Α.Κ. πρόσωπα κατά περίπτωση.

Γενικές Παρατηρήσεις:

 

Η ημερομηνία έκδοσης των υποβαλλομένων κατά περίπτωση δικαιολογητικών θα πρέπει να είναι του τελευταίου εξαμήνου (άρθρο 2 παρ.2, ΚΥΑ 3021/22/10), από την ημερομηνία υποβολής τους στις αρμόδιες υπηρεσίες παραλαβής

Τα παράβολα διατίθενται στις Δ.Ο.Υ. (Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες), καθώς και σε εξουσιοδοτημένα καταστήματα.

Εφόσον ο αριθμός δημοτολογίου δεν αναγράφεται στο δελτίο ταυτότητος, δηλώνεται προφορικά για την καταχώρησή του στο έντυπο της αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης.

Κατά την κατάθεση δικαιολογητικών επιδεικνύεται και το πρωτότυπο δελτίο ταυτότητας ή το ισχύον διαβατήριο, για έλεγχο ταυτοπροσωπίας.

ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΕΚΔΟΣΗ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΟΥ

 

Ενημερωθείτε, για την έκδοση διαβατηρίου κατά προτεραιότητα, εντός μίας (1) εργάσιμης ημέρας, εφ’ όσον συντρέχουν περιοριστικά, συγκεκριμένοι λόγοι.

Κατ’ εξαίρεση, η έκδοση του διαβατηρίου γίνεται, κατά προτεραιότητα, εντός μίας (1) εργάσιμης ημέρας από την παραλαβή της αίτησης από την Διεύθυνση Διαβατηρίων, εφ’ όσον συντρέχουν περιοριστικά οι ακόλουθοι λόγοι:

  • Προσωπικοί σοβαροί λόγοι υγείας, οι οποίοι επιβάλλουν νοσηλεία στο εξωτερικό. Στην περίπτωση αυτή κατατίθεται ως δικαιολογητικό ιατρικό πιστοποιητικό ή γνωμάτευση που φέρει την υπογραφή ιατρού αντίστοιχης ειδικότητας με τη πάθηση που βεβαιώνεται και βεβαίωση αλλοδαπού νοσηλευτικού ιδρύματος μεταφρασμένη και επικυρωμένη νομίμως, με την οποία πιστοποιείται η ανάγκη εισαγωγής και νοσηλείας. Με την ίδια διαδικασία χορηγείται διαβατήριο και στον σύζυγο ή συγγενή ασθενούς μέχρι β΄ βαθμού, καθώς και στον ιατρό ή νοσηλευτή που πρόκειται να συνοδεύσουν τον ασθενή.
  • Θάνατος συγγενούς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι β’ βαθμού.
  • Τραυματισμός ή σοβαρός λόγος υγείας που αποδεικνύεται με ιατρικό πιστοποιητικό αλλοδαπού κρατικού νοσοκομείου, ή εξαφάνιση συγγενούς μέχρι β’ βαθμού του ενδιαφερομένου που διαμένει στο εξωτερικό ή πρόκληση καταστροφής στην περιουσία του ενδιαφερομένου συνεπεία φυσικών καταστροφών ή άλλων γεγονότων ανωτέρας βίας.

Στις περιπτώσεις της κατά προτεραιότητα χορήγησης διαβατηρίου, δύναται να κατατίθενται οι αιτήσεις και τα δικαιολογητικά, κατ’ εξαίρεση στο Γραφείο διαβατηρίων που λειτουργεί στο αστυνομικό κατάστημα του Α.Τ. Παγκρατίου (ΠΡΑΤΙΝΟΥ 49,  ΑΘΗΝΑ, Τηλ: 2107297454, Fax: 2107257772).

Ο ενδιαφερόμενος στην υποβαλλόμενη με τα λοιπά δικαιολογητικά υπεύθυνη δήλωση οφείλει να μνημονεύει τους ειδικούς λόγους που δικαιολογούν την κατά προτεραιότητα έκδοση του διαβατηρίου, συνυποβάλλοντας και τυχόν πρόσθετα αποδεικτικά έγγραφα.

ΓΡΑΦΕΙΑ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ δείτε τον σχετικό πίνακα

Τις Κυριακές λειτουργούν τα παρακάτω Γραφεία Διαβατηρίων:

Σημείο Παγκρατίου / Δ-νσης Αστυνομίας Αθηνών, κτίριο Α.Τ. Παγκρατίου.
Σημείο Αιγάλεω / Δ-νσης Αστυνομίας Δυτικής Αττικής, κτίριο Τ.Τ. Αιγάλεω.
Σημείο Αμαρουσίου / Δ-νσης Αστυνομίας Β/Α Αττικής, κτίριο Α.Τ. Αμαρουσίου.
Σημείο Γλυφάδας / Δ-νσης Αστυνομίας Ν/Α Αττικής, κτίριο Υποδιεύθυνσης Ν/Α Αττικής.
1ο Σημείο Πειραιά / Δ-νσης Αστυνομίας Πειραιά, κτίριο Α’ Α.Τ. Πειραιά.
Σημείο Τούμπας / Δ-νσης Αστυνομίας Θεσσαλονίκης, κτίριο Α.Τ. Τούμπας.

Επίσης, η νομοθεσία, που προστατεύει τα δικαιώματά μας, εφαρμόζεται όχι μόνο στους επιβάτες, οι οποίοι αναχωρούν, από αεροδρόμιο, το οποίο βρίσκεται, σε κράτος μέλος, αλλά επίσης, εφόσον η αεροπορική εταιρεία, η οποία πραγματοποιεί την πτήση, είναι κοινοτικóς αερομεταφορέας, και στους επιβάτες, οι οποίοι αναχωρούν, από τρίτη χώρα, προς κράτος μέλος.

Ποια αεροπορική εταιρία να επιλέξω

Επειδή η ασφάλεια των πτήσεων είναι το βασικό κριτήριο, με το οποίο επιλέγουμε την αεροπορική εταιρία, με την οποία θα ταξιδέψουμε, ας επισκεφτούμε την ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στη διεύθυνση: http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_el.htm , για να μάθουμε ποιες αεροπορικές εταιρίες απαγορεύεται, για λόγους ασφαλείας να λειτουργούν, εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κράτηση θέσης – έκδοση εισιτηρίου

Σε περίπτωση, που κάνουμε κράτηση εισιτηρίου, μέσω ταξιδιωτικού πράκτορα, ο πράκτορας πρέπει να μας προτείνει διάφορες εναλλακτικές διαδρομές, με την ακόλουθη σειρά: Πτήση χωρίς ενδιάμεσο σταθμό, πτήση με ενδιάμεση στάση χωρίς αλλαγή αεροπλάνου, πτήση με ανταπόκριση. Επίσης, πρέπει να μας ενημερώσει, για τις τιμές των διάφορων εισιτηρίων. Εάν το ζητήσουμε, μπορούμε να δούμε τις πληροφορίες αυτές, είτε στην οθόνη του υπολογιστή του πράκτορα, είτε εκτυπωμένες.

Και στην περίπτωση, που κάνουμε κράτηση, μέσω ταξιδιωτικού πράκτορα και στην περίπτωση, που κάνουμε κράτηση απευθείας, από την αεροπορική εταιρία, πρέπει να μας διαβιβάσουν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, για:

Την ταυτότητα του αερομεταφορέα, ο οποίος θα εκτελέσει, πράγματι, την υπηρεσία μεταφοράς, εάν είναι άλλος από τον αερομεταφορέα, ο οποίος μνημονεύεται στο εισιτήριο. Δηλαδή, η εταιρία οφείλει να μας ενημερώσει, αν το αεροπλάνο, που θα μας μεταφέρει, στον προορισμό μας, ανήκει, στην ίδια ή σε κάποια άλλη εταιρία. Εάν η εταιρία, με την οποία κάνουμε κράτηση, δεν το γνωρίζει, τη στιγμή της κράτησης, πρέπει να μας ενημερώσει, μόλις το πληροφορηθεί, το αργότερο κατά τον έλεγχο των αποσκευών μας ή κατά την επιβίβασή μας, αν είμαστε, σε ενδιάμεσο σταθμό, όπου δεν απαιτείται έλεγχος αποσκευών. Εάν το επιθυμούμε, μπορούμε να ζητήσουμε να μας επιστραφεί το εισιτήριο ή να πετάξουμε, με άλλη πτήση της επιλογής μας.

Τις αλλαγές αεροσκαφών κατά τη διάρκεια του ταξιδιού

Τους ενδιάμεσους, κατά τη διαδρομή του ταξιδιού, σταθμούς

Τις μετεπιβιβάσεις, μεταξύ των αεροδρομίων, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Εάν κάνουμε κράτηση, μέσω της ηλεκτρονικής σελίδας μιας αεροπορικής εταιρίας, πρέπει να γνωρίζουμε ότι:

Η τιμή, που αναφέρεται, πρέπει να είναι η συνολική, η τελική τιμή, που θα πληρώσομε. Πολλές αεροπορικές εταιρίες δεν περιλαμβάνουν, στην τελική τιμή διάφορες χρεώσεις, όπως φόρους αεροδρομίων ή επίναυλο, για να κάνουν τις τιμές τους ελκυστικές, στους καταναλωτές. Αυτό είναι παράνομο και η Επίτροπος για θέματα καταναλωτών, κ. Μεγκλένα Κούνεβα έχει απευθύνει αυστηρή προειδοποίηση, στις εταιρίες, που παραπλανούν τους καταναλωτές. Εάν βρεθούμε, προ εκπλήξεως και η τιμή, που πρέπει να πληρώσουμε, είναι διαφορετική, από αυτή, που διαφημίζει η εταιρία, πρέπει να μην αγοράσουμε το εισιτήριο και να καταγγείλουμε την εταιρία.

Οι όροι των προσφορών πρέπει να είναι ξεκάθαροι. Πρέπει να αναφέρονται περιορισμοί, που αφορούν:

Τη διαθεσιμότητα των εισιτηρίων προσφοράς. Δεν είναι δυνατόν να μη βρίσκουμε, ποτέ, εισιτήρια προσφοράς.

Τυχόν ακύρωση του εισιτηρίου ή αλλαγή ημερομηνίας ταξιδιού. Υπάρχουν πολλά εισιτήρια προσφοράς, που ούτε ακυρώνονται, ούτε αλλάζουν, απλά, χάνουμε τα χρήματά μας.

Οι όροι και οι προϋποθέσεις, για την κράτηση και την αγορά ενός εισιτηρίου, πρέπει να διατίθενται, στη γλώσσα του καταναλωτή.

Για να μάθουμε ποιες εταιρίες σέβονται τους καταναλωτές, ας επισκεφτούμε την ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/783&format=HTML&aged=0&language=EL&guiLanguage=en

Άρνηση επιβίβασης

Όταν ο αριθμός των επιβατών υπερβαίνει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, η αεροπορική εταιρία πρέπει, καταρχάς, να ζητήσει εθελοντές, για να παραιτηθούν, από τις θέσεις τους, προσφέροντάς τους άλλα οφέλη, τα οποία θα συμφωνηθούν, ανάμεσα στους εθελοντές και την αεροπορική εταιρία.
Εάν δε θέλουμε να παραιτηθούμε, εθελοντικά, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας εξασφαλίσει:

Την επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου μας και την επιστροφή μας, με δωρεάν πτήση, στο αρχικό σημείο αναχώρησης, ή τη δυνατότητα μεταφοράς, στον τελικό μας προορισμό. Εμείς επιλέγουμε.

Γεύματα, αναψυκτικά και κατάλυμα, σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης και της μεταφοράς, από και προς το ξενοδοχείο).
Η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας καταβάλει αποζημίωση:

250 €, για πτήσεις, κάτω από 1500 χλμ.,

400 €, για πτήσεις, μεγαλύτερης απόστασης, στο εσωτερικό της Ε.Ε.,

400 €, για πτήσεις, μεταξύ 1500 χλμ. και 3000 χλμ., εκτός Ε.Ε.,

600 €, για πτήσεις, πάνω από 3500 χλμ., εκτός Ε.Ε.

Ακύρωση – Ματαίωση Πτήσης

Όποτε ακυρώνεται η πτήση μας, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας προσφέρει:

Την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου μας και την επιστροφή μας, με δωρεάν πτήση, στο αρχικό σημείο αναχώρησης, ή τη δυνατότητα μεταφοράς, στον τελικό μας προορισμό. Εμείς επιλέγουμε.

Γεύματα και αναψυκτικά, κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς, από και προς το ξενοδοχείο) και επικοινωνιακές διευκολύνεις.

Η αεροπορική εταιρεία έχει την υποχρέωση να μας αποζημιώσει, με τα ποσά, που αναφέρονται, για την άρνηση επιβίβασης.

Το δικαίωμα της αποζημίωσης δεν ισχύει, όταν ο αερομεταφορέας:

Μας έχει ειδοποιήσει, για τη ματαίωση τουλάχιστον 2 εβδομάδες, πριν την προγραμματισμένη αναχώρηση.

Μας έχει ενημερώσει 1 και 2 εβδομάδες πριν, και μας έχει δώσει τη δυνατότητα μεταφοράς, με άλλη πτήση, η οποία δεν αναχωρεί νωρίτερα των δύο ωρών, από την προγραμματισμένη αναχώρησή μας και δε φτάνει, στον προορισμό μας, πέραν των τεσσάρων ωρών, από την προγραμματισμένη άφιξή μας.

Μας έχει ενημερώσει, σε χρονικό διάστημα μικρότερο των 7 ημερών και η εναλλακτική πτήση, που προτείνεται αναχωρεί το πολύ μία ώρα νωρίτερα, από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησής μας και φτάνει στον τελικό μας προορισμό, το πολύ δύο ώρες, από την προγραμματισμένη άφιξή μας.

Μπορεί να αποδείξει ότι η ματαίωση οφείλεται, σε έκτακτες περιστάσεις ή καταστάσεις ανωτέρας βίας, οι οποίες δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν. Τέτοιες καταστάσεις είναι, για παράδειγμα και όχι αποκλειστικά:

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες

Απεργία εργαζομένων

Οι αποζημιώσεις ή οι επιστροφές πρέπει να καταβληθούν, εντός 7 ημερών, διαφορετικά πρέπει να παραπονεθούμε, αμέσως, στην αεροπορική εταιρεία, που εκτελεί την πτήση.

Οι αεροπορικές εταιρίες δεν αποζημιώνουν, για αντικείμενα αξίας, που έχουμε, στις αποσκευές μας, π.χ. κοσμήματα, φωτογραφικές μηχανές, κάμερες κ.λπ. Αυτά τα αντικείμενα πρέπει να τα μεταφέρουμε, στις χειραποσκευές μας. Αν, όμως, πρέπει οπωσδήποτε να τα παραδώσουμε, για μεταφορά, πρέπει να συμπληρώσουμε την «ειδική δήλωση», στον έλεγχο εισιτηρίων, πριν την παράδοση των αποσκευών μας.

Μεγάλες καθυστερήσεις

Εάν υπάρξει καθυστέρηση της πτήσης

2 και πλέον ώρες, για πτήσεις, κάτω από 1500 χλμ.,

3 και πλέον ώρες, για πτήσεις, άνω των 1.500 χλμ., εντός της Ε.Ε.

3 και πλέον ώρες, για πτήσεις, μεταξύ 1500 και 3500 χλμ., εκτός Ε.Ε.

4 και πλέον ώρες, για πτήσεις πάνω από 3500 χλμ., εκτός της Ε.Ε.,
η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας παράσχει γεύματα και αναψυκτικά και επικοινωνιακές διευκολύνεις.

Εάν η αναχώρηση αναμένεται να πραγματοποιηθεί την επόμενη μέρα, δικαιούμαστε διανυκτέρευση, σε ξενοδοχείο, για μία ή περισσότερες νύχτες και δωρεάν μεταφορά μας, στο ξενοδοχείο.

Εάν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 5 ωρών, η αεροπορική εταιρεία έχει την υποχρέωση να μας προσφέρει τη δυνατότητα επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου, για το μέρος του ταξιδιού, που δεν πραγματοποιήθηκε.

Αποζημίωση σε περίπτωση ατυχήματος

Εάν ταξιδεύουμε, με κάποια αεροπορική εταιρεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης δικαιούμαστε να λαμβάνουμε πλήρη αποζημίωση, στην περίπτωση ατυχήματος, ανεξάρτητα από τον τόπο, που συνέβη το ατύχημα, και προκαταβολές ποσών, στις περιπτώσεις, που αυτό κρίνεται αναγκαίο, για να αντιμετωπίσουμε τις άμεσες οικονομικές δαπάνες.

Δεν υπάρχει κανένα ανώτατο χρηματικό όριο, στην ευθύνη, που φέρει κάποια αεροπορική εταιρεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τις ζημίες, που υπέστη κάποιος επιβάτης, σε περίπτωση θανάτου, τραυματισμού ή πρόκλησης οποιασδήποτε άλλης σωματικής βλάβης. Δηλαδή, μπορούμε να αξιώσουμε οποιοδήποτε ποσό.

Η αεροπορική εταιρεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης οφείλει να μας καταβάλει, χωρίς καμία καθυστέρηση και, οπωσδήποτε, το αργότερο μέσα σε δεκαπέντε ημέρες, από τη στιγμή, που εξακριβωθεί η ταυτότητα του προσώπου, που δικαιούται να λάβει την αποζημίωση, την απαιτούμενη προκαταβολή, για την κάλυψη των άμεσων οικονομικών αναγκών. Η προκαταβολή αυτή δεν επιτρέπεται να είναι κατώτερη, από 15.000 ειδικά τραβηκτικά δικαιώματα (περίπου 20.000 ευρώ), ανά επιβάτη, σε περίπτωση θανάτου.

Μέχρι το ποσό των 100.000 ειδικών τραβηκτικών δικαιωμάτων (130.000 περίπου ευρώ), οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέπεται να περιορίζουν την ευθύνη τους ή να απαλλάσσονται από αυτήν, μόνον εάν η ζημία προκλήθηκε, στο σύνολό της ή κατά ένα μέρος, από αμέλεια του επιβάτη, ο οποίος τραυματίστηκε ή απεβίωσε.

Αποσκευές

Σε περιπτώσεις φθοράς, καθυστέρησης, απώλειας ή καταστροφής αποσκευών, πρέπει να κάνουμε γραπτή καταγγελία, το συντομότερο δυνατό. Σε περίπτωση φθοράς και εφόσον έχουμε παραδώσει τις αποσκευές μας, κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων, πρέπει να κάνουμε γραπτή καταγγελία, εντός επτά (7) ημερών. Στην περίπτωση καθυστέρησης, η καταγγελία πρέπει να γίνει, εντός είκοσι μίας (21) ημερών. Η έναρξη των προθεσμιών γίνεται τη στιγμή, που παραλαμβάνουμε τις αποσκευές μας. Το ανώτατο ποσό, που μπορούμε να λάβουμε, ως αποζημίωση, για ζημία, στις αποσκευές μας, είναι τα 1.000 ειδικά τραβηκτικά δικαιώματα (περίπου 1.300 ευρώ)

Οι αποζημιώσεις ή οι επιστροφές πρέπει να καταβληθούν, εντός 7 ημερών, διαφορετικά πρέπει να παραπονεθούμε, αμέσως, στην αεροπορική εταιρεία, που εκτελεί την πτήση.

Τα αεροπορικά ταξίδια ως μέρος οργανωμένων ταξιδιών

Εάν ταξιδεύουμε, αεροπορικώς, συμμετέχοντας, σε οργανωμένες διακοπές και περιηγήσεις, που έχουμε αγοράσει, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να μας παρέχονται, από το διοργανωτή, ακριβείς πληροφορίες, σχετικά με το ταξίδι μας. Εκτός, λοιπόν, των όσων ισχύουν, για τα οργανωμένα ταξίδια:

Στο φυλλάδιο, πρέπει, μεταξύ άλλων, να αναγράφονται, με τρόπο σαφή και ακριβή, ο προορισμός, η διαδρομή και τα μεταφορικά μέσα, που θα χρησιμοποιηθούν, για τις διακοπές. Οι πληροφορίες του φυλλαδίου είναι δεσμευτικές, για το διοργανωτή.

Ο διοργανωτής είναι υποχρεωμένος να μας γνωστοποιήσει, εγγράφως, πριν από την αναχώρηση, το χρόνο και τις τοποθεσίες πραγματοποίησης των ενδιάμεσων σταθμών καθώς και τις μεταφορικές διασυνδέσεις.

Τα προβλήματα, που ανακύπτουν, στις πτήσεις ενός οργανωμένου ταξιδιού ή διακοπών, πρέπει να υποβάλλονται, απευθείας, στο διοργανωτή, ο οποίος ενεργεί, για λογαριασμό των επιβατών, σε όλες τις σχετικές δοσοληψίες, με την αεροπορική εταιρεία.

Εκτός, όμως, από δικαιώματα, έχουμε και υποχρεώσεις:

Μεταφορά υγρών

Στις χειραποσκευές μας, μπορούμε να μεταφέρουμε υγρά, εφόσον βρίσκονται, σε συσκευασία μικρότερη των 100ml, το κάθε υγρό. Όλα τα υγρά τοποθετούνται και μεταφέρονται, μέσα σε πλαστική σακούλα, η οποία χωρά το πολύ ένα λίτρο.

Μπορούμε να μεταφέρουμε μεγαλύτερες ποσότητες υγρών, εάν:

Αυτά είναι τοποθετημένα μέσα στις αποσκευές, που παραδίδουμε, στον έλεγχο των εισιτηρίων.

Αυτά έχουν αγοραστεί, από τα καταστήματα του αεροδρομίου και είναι συσκευασμένα, σε σφραγισμένη πλαστική, διαφανή σακούλα, μέσα στην οποία, σε εμφανές σημείο, βρίσκεται η απόδειξη αγοράς των υγρών.

Αυτά είναι φάρμακα ή υγρά, η αναγκαιότητα των οποίων αποδεικνύεται, με ιατρική συνταγή.

Αυτά είναι παιδικές τροφές και συμπληρώματα διατροφής, τα οποία θα καταναλωθούν, κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Υγρά θεωρούνται:

Νερό, Ποτά, Σούπες, Σιρόπια, Καλλυντικές κρέμες, Καλλυντικές λοσιόν, Καλλυντικά έλαια, Αρώματα, Σπρέυ, Ζελέ μαλλιών, Ζελέ πλυσίματος, Αφρός μαλλιών, Αφρός ξυρίσματος, Αποσμητικά σώματος, Αποσμητικά χώρου, Οδοντόκρεμες, Μάσκαρα ματιών.

Μεταφορά επικίνδυνων αντικειμένων

Στις χειραποσκευές δε μπορούμε να μεταφέρουμε:

Πυροβόλα και λοιπά όπλα – όπως όπλα για αρχάριους, βιομηχανικά πιστόλια κοχλίωσης και κάρφωσης, σφεντόνες, ψαροντούφεκα, όπλα αναισθητοποίησης ή ηλεκτροσόκ, αναπτήρες, σε σχήμα πυροβόλου όπλου

Αιχμηρά/κοφτερά όπλα και αντικείμενα – βέλη και βελάκια, γάντζους, παγοκόφτες, χαρτοκόφτες, σύριγγες, βελόνες πλεξίματος, σουγιάδες ή στιλέτα, με κάθε μήκους λάμα μήκους μέχρι 6εκ., επαγγελματικά εργαλεία, που είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν ως όπλα, όπως τρυπάνια, μαχαίρια κουζίνας, κατσαβίδια, πένσες, σφυριά, κλειδιά κλπ.

Εκρηκτικές και εύφλεκτες ύλες – όπως σπίρτα, που δεν είναι ασφαλείας, αλκοολούχα ποτά, με περιεκτικότητα σε αλκοόλη άνω 70% κατ’ όγκο, αέρια και δοχεία αερίων.

Χημικές και τοξικές ουσίες – όπως οξέα και αλκάλια, διαβρωτικές ή λευκαντικές ουσίες, σπρέι εξουδετέρωσης ή ακινητοποίησης, δηλητήρια και, γενικά, υλικά, που μπορούν να αυτοφλεγούν ή να υποστούν καύση.

Στις παραδιδόμενες αποσκευές μας, δε μπορούμε να μεταφέρουμε:
Εκρηκτικές ύλες, Αέρια, Εύφλεκτα υγρά και δραστικές ουσίες, Εύφλεκτα υγρά στα οποία περιλαμβάνεται βενζίνη ή μεθανόλη, Οξειδωτικές ουσίες, Τοξικά ή μολυσματικά υλικά, Ραδιενεργά υλικά, στα οποία συμπεριλαμβάνονται ισότοπα για ιατρική χρήση, Διαβρωτικές ουσίες, όπως υδράργυρος και μπαταρίες αυτοκινήτου, Κατασκευαστικά στοιχεία, από το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου των οχημάτων, που περιείχαν καύσιμο.

Μεταφορά κατοικίδιων

Για να μπορέσουμε να μεταφέρουμε το ζωάκι μας, πρέπει να έχουμε, μαζί μας, στον έλεγχο εισιτηρίων, όλα τα απαιτούμενα έγγραφα, που θα βεβαιώνουν ότι το ζωάκι μας είναι υγιές (π.χ. βιβλιάριο υγείας) καθώς και ένα ειδικό κλουβί μεταφοράς ζώων. Επειδή οι κανονισμοί μεταφοράς ζώων και το κόστος διαφέρουν, από εταιρία σε εταιρία, πριν αποφασίσουμε το ταξίδι μας, πρέπει να φροντίσουμε να λάβουμε τις σχετικές πληροφορίες:

Μπορούμε να πάρουμε το κατοικίδιό μας, μαζί μας, στην καμπίνα μας; Εάν ναι, μέχρι ποιο μέγεθος ή βάρος επιτρέπεται;

Τι είδος κατοικίδιου επιτρέπεται να μεταφερθεί, στην καμπίνα;

Τι μέγεθος ειδικού κλουβιού απαιτείται. Μπορεί να υπάρχουν μέγιστες διατάσεις, για το κλουβί, που μπορούμε να πάρουμε, στην καμπίνα;

Στη χώρα, από ή προς την οποία, θα ταξιδέψουμε, επιτρέπεται, η μεταφορά κατοικίδιων, στην καμπίνα;

Ποιο είναι το κόστος μεταφοράς του κατοικίδιου μας;

Βάρος αποσκευών

Το βάρος των αποσκευών (χειραποσκευές ή παραδιδόμενες) που επιτρέπεται να μεταφέρουμε, εξαρτάται, από την αεροπορική εταιρία, τη θέση στην οποία ταξιδεύουμε (οικονομική, διακεκριμένη κ.λπ.), τον προορισμό μας (εσωτερική πτήση, πτήση εξωτερικού, πτήση προς συγκεκριμένους προορισμούς, όπως Γαλλία, Αγγλία, ΗΠΑ, Καναδά κ.λπ.). Επικοινωνούμε, λοιπόν, με την αεροπορική μας εταιρία και μαθαίνουμε όλες τις παραπάνω πληροφορίες.

Τι κάνουμε, σε περίπτωση προβλήματος

Το πρώτο βήμα, που πρέπει να κάνουμε, είναι να έλθουμε, σε επαφή, με την αεροπορική εταιρεία ή το διοργανωτή των οργανωμένων διακοπών.

Εάν πιστεύουμε ότι δεν τηρήθηκε ο νόμος, πρέπει να έλθουμε, σε επαφή με το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών (Τηλ. Κέντρο: 210 6508000) ή την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α., Τηλ. Κέντρο: 210 8916000).

Και, φυσικά, για καταγγελίες ή περισσότερες πληροφορίες, ας απευθυνθούμε στο ΚΕ.Π.ΚΑ., τηλ. 2310-233333, ώρες 09:00 – 14:30.